13 Apr 2023

hoe gebruik ik mijn versnellingen en schakel ik correct? (video)

Share

Hoe gebruik ik mijn versnellingen en schakel ik correct?

Auteur: Westfit



Ondanks het concept ‘schakelen’ voor de meeste wielrenners bekend is zijn er veel termen over schakelen die het vaak nogal verwarrend maken; tandje bijsteken, tandje lichter, tandje groter trappen, opschakelen, afschakelen, etc. Bij WestFit spreken ze liever over lichter trappen of schakelen en zwaarder trappen of schakelen. 

Achteraan schakelen

Bij het schakelen is de rechterhand voor de achterderailleur. Achteraan heb je de cassette met de verschillende tandwieltjes. Een cassette bestaat voornamelijk uit 10, 11 of 12 tandwielen om te schakelen. De tandwielen zijn geordend van groot (binnenste tandwiel) naar klein (buitenste tandwiel). Hoe kleiner het tandwiel waar de ketting op ligt, hoe meer kracht we moeten uitoefenen of met andere woorden ‘hoe zwaarder we moeten trappen’. Het tegenovergestelde is ook waar: hoe groter het tandwiel waar de ketting op ligt, hoe minder kracht we moeten uitoefenen of met andere woorden ‘hoe lichter we moeten trappen’.

Daarom zal je in het algemeen een kleiner tandwiel gebruiken als je bergafwaarts rijdt en een groter tandwiel om bergop of ingewikkeld en uitdagend terrein te rijden . Op het vlakke gebruik je dan eerder de tandwielen in het midden van de cassette.

Vooraan schakelen

Met je linkerhand schakel je via de voorderailleur. Vooraan heb je geen cassette met tandwielen, maar heb je twee (dubbel) of drie (triple) tandplaten om te switchen naar een kleiner of een zwaarder verzet. In tegenstelling tot de tandwielen achteraan, zijn de tandplaten andersom gemonteerd. De tandplaten zijn geordend van klein (binnenste tandplaat) naar groot (buitenste tandplaat). Ook hier geldt het omgekeerde principe: hoe kleiner en minder tanden een tandplaat, hoe lichter we moeten trappen en vice versa.

Daarom zal je in het algemeen bij het afdalen of op het vlakke vooral gebruik maken van een grotere tandplaat en tijdens het klimmen of ingewikkeld en uitdagend terrein vooral de kleinste tandplaat.

Wat is de beste manier om te schakelen en waar let ik op?

Schakelen doen we liefst tandje per tandje en niet door de hendel blijvend in te duwen zodat de ketting helemaal doorslaat naar de andere kant. Dus doe dit liefst tikje per tikje zodat je steeds weet waar je versnelling ligt.

Zorg er ook voor dat je ketting zo recht mogelijk ligt. Probeer dus een kettingkruising te vermijden. Bij een kettingkruising ligt de ketting bijvoorbeeld vooraan aan de rechterkant op de grote tandplaat en achteraan helemaal links op het grootste tandwiel. Een kettingkruising zal de levensduur van de onderdelen verkorten door het volledig uitrekken van de ketting en het mogelijks schuren van de ketting tegen de voorderailleur.


Andere artikels lezen?

Sporta Mon Ventoux helpt je op weg met de nodige expertise en inspiratie


Van flitsend naar fluitend: met de fiets naar het werk

Van flitsend naar fluitend: met de fiets naar het werk.Een nieuwe dag, een nieuwe kans om met een opgeladen batterij je…

Krachttraining @ home: in de praktijk

Krachttraining @ home: in de praktijk Moet ik naar een fitness gaan om efficiënt aan krachttraining te doen? Geen plot-twist…

De snelste en duurzaamste manier naar meer kilometers

De snelste en duurzaamste manier naar meer kilometers Auteur: Bart Raes Je zou bovenstaande titel waarschijnlijk niet letterlijk…

« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »